Toelichting bij de jaarcijfers over 2023

Het bisdom heeft een nieuwe opzet gemaakt voor het opstellen en presenteren van de jaarcijfers. Deze is van toepassing op alle parochies. Hierdoor wordt op uniforme wijze gewerkt in het hele bisdom. Onderstaande cijfers vormen daarvan een samenvatting.

Exploitatierekening

De baten van parochianen zijn in 2023 iets lager dan in 2022. Dankzij een veel hogere renteopbrengst is zijn de totale reguliere baten in 2023 iets hoger dan in 2022.

De lasten in 2023 waren hoger dan in 2022. De organisatiekosten waren hoger als gevolg van het afscheid van twee bestuursleden en de komst van twee nieuwe bestuursleden en hun kennismaking in de parochie. De personeelskosten waren hoger door stijging van de salarissen en de premies voor sociale en pensioen verzekeringen. De vergoeding voor vrijwilligers is eveneens licht gestegen. De kosten voor kerkgebouwen waren hoger door hogere huur voor kerkgebouw en door gestegen energiekosten. De kosten voor de eredienst zijn gestegen door hogere prijzen van kaarsen als gevolg van hoge olieprijzen. De overige kosten zijn gelijk gebleven.

Per saldo leidt dit tot een Resultaat uit reguliere activiteiten van € 4.695 verlies (2022: € 3.763 winst).

Tot de niet-reguliere activiteiten behoren de herwaarderingen en koersresultaten. In de herwaarderingen komen de waardeveranderingen van het Parochiehuis en gronden tot uitdrukking. De koersresultaten geeft de wijziging van de waarde van de beleggingen weer. In 2023 is de beleggingsportefeuille ongewijzigd gebleven. De waarde van deze beleggingen is in 2023 verbeterd met € 91.445. In 2022 nam deze af met € 279.856.

Het Totaal saldo van baten en lasten in 2023 is € 86.690 positief (2022: € 274.990 negatief). De reguliere activiteiten, en dat is de belangrijkste post om naar te kijken was in 2023 negatief.

Balans

De waarde van het Parochiehuis is toegenomen. De waarde van de beleggingsportefeuille is gestegen. Er is dit jaar een uitstaande lening vervroegd afgelost. De vorderingen zijn toegenomen door de eindafrekening van het energieverbruik. Dit is veroorzaakt door hoge maandelijkse voorschotten.  De reserves zijn gestegen als gevolg van het positieve resultaat in 2023. De fondsen hebben betrekking op onderhoud voor het instandhouden van de Basiliek en het Parochiehuis en overige geoormerkte doelstellingen. De langlopende schulden de ontvangen grafrechten voor de begraafplaatsen. Deze vallen vrij naar gelang de looptijd van de afgesloten grafakten. De kortlopende schulden in 2023 hebben een normaal niveau. In 2022 waren deze hoger doordat de afdracht aan het bisdom nog niet voldaan was.

De kascommissie heeft de jaarcijfers beoordeeld en goedgekeurd op 26 maart 2024. Het parochiebestuur heeft de bestuursverklaring van de jaarcijfers op 22 april 2024 ondertekend. Op 23 april zijn de jaarcijfers ingeleverd bij het bisdom.

Het is lastig om een vooruitblik op 2024 te geven. Het is een realistische verwachting dat ook in 2024 het resultaat uit reguliere activiteiten negatief zal zijn. Als de verbetering van het koersresultaat doorzet kan 2024 naar verwachting met een positief resultaat afgesloten worden.

Als u vragen heeft over de jaarcijfers stelt u dan bij voorkeur per email: penningmeester@onzelievevrouwparochie.nl